• Opšta ocena eminentnih govornika,episkopa Braničeveskog i dekana Bogoslovije, dr Ignjatija Midića, dr MIlete Prodanovića i dr Vladimira Davidovića je da prenos u stvari predstavlja spasavanje moštiju Svetog Luke pred turskom najezdom i da je svakako jedan od najvažnijih događaja u srpskoj istoriji.
Episkop braničevski i dekan Pravoslavnaog Bogoslovoskog fakulteta u Beogradu,profesor dr Ignatije (Midić) govorio je o značaju knjige.
- Ovaj zbornik sadrži autentične zapise, poebno pariski rukopis, ali i druge zapise, koji su potpuno izvorni i potvrđeno autentični. U srednjem veku je bilo veliko poštovanje prema moštima, posebno prema moštima apostola i jevanšelista, jer su oni bili prvi do Hrista, oni koji poznaju Isusa i koji su nama objavili njegovo postojanje i delanje. Prenos moštuju Svetog LUke u Srbiju i Smederevo , 1453. Godine u stvari predstavlja spasavanje moštiju od turske najezde i zato je iizuzetno značajno. Posle Kosovoskog boja, despot Đurađ je nastojao da očuva srpsku državu i crkvu, tako da je čin prenošenja moštiju, utoliko vađan jer predstavlja produženje srpske države i Srpske pravoslavne crkve u najtežim vremenima. Drugi dolazlak Hristov na zemlju, koji čekamo, predstavlja njegov dolazak sa apostolima, koji će ga okruživati. Naša vera zato je apostolska, a Luka je bio jedan od najbližih Hristu i zato ga mi danas slavimo i ovo delo prinosimo. – rekao je vladika Ignjatije.
Dr Mileta Radojević, direktor Uprave za saradnju s crkvama i verskim zajednicama govorio je saradnji države i Srpske pravoslavne crkve.
- Država preko naše uprave aktivno pomaže rad svih verskiz zajedica i posebno matične Srpske pravoslavne crkve. Naš zadatak je posebno važan u ruralnim krajevima Srbije, gde je pomoć posebno važna i potrebna. Svuda gde se grade hramovi mi polmažemo, a poslednjih godina radimo na uanpređenju ekonomija na manastirskim psoedima, koije su bile zapostavljene, a koje će u budućnosti biti važne , posebno na Kosovu i jugu Srbije. Ova knjiga je veoma važna i nismo žalili para da je pomognemo. Bilo je mnogo problema posebno u prevodu dokumenata sa starih zaboravljenih jezika i dijalekata latinskog , italijanskog ili crkvenoslovvenskog, ali isplatilo se. Ovo kapitalno delo, koje danas promovišemo, prodaje se po ceni tri puta manjoj od proizuvodne i to je izričita naša i želja njegovogog preosveštenstva, vladlike Ignjatija. Dakle, naš cilj je bio da istina o značaju prenosa moštiju Svetog Luke u Smederevu, dopre do svih u Srbiji i da ostane zapisana za pokoljenja koja dolaze za nama. – rekao je direktor uprave za saradnju sa crkvama i verskim zajednicama u Vladi Republike Srbije.
Vladimir Davidović pomoćnik ministarke pravde i jedan od autora zbornika, naglasio je značaj boravka moštiju jednog od četiri jevandjelista u Srbiji i Smederevu.
- Prenos, ili kako se tada govorio, translacija, moštiju Svetog Luke u Smederevo predstavljao je evropski važan događaj za čitav hrišćanski svet. To vreme bilo je mnogo teže nego danas, a mi smo zbog lične nesavršenosti, skoro zaboravili prenos moštiju Svetog Luke. Dragi moji, Venecija živi na legendi o Svetom Marku, postala je svetski turistički centar. E, isto to je bilo Smederevo tih šest godina. Ljudi iz cele Evrope dolazili su da se poklone moštima Svetog LUke. Tvrđava je svakog dna bila ispunjena, mošti su smatrane čudotvornima, despot Đurađ je morao da ulaže vanredne napore da organizuje život u Smederevu tih godina, ali i da sačuva mošti od Turaka, koji su, vazda, želeli da ih se dokopaju. Cela ekspedicija u Rogos, mesto u Grčkoj, gde su do tada bile mošti, njihov prenos do Srebije, uz more, pa kroz moravsku dolinu, boravak u Gračanici, sve je to jedna velika, po današnjim merilima, holivudska, filmska priča...Ljudi su pirlazili karavanu, želeli da dodrinu čutdotovonre mošti jevanšeliste Luke, od kad su ušlii na teritoriju Srbije, do dolaska u Smederevo, to je bila jedna velika litija, povorka, kojoj su se stalno priključivali hodočasnici. Kada su stigli u Smedderevo, u onoliku tvrđavu od naroda nije mogla ni igla da padne. U ovoj knjizi sve to je opisano i meni je velika čast da sam sa ostlaim autorima, mogao da srpskoij crkvi i društvu, poklonim ovakvo jedno kapitalno delo!- rekao je je jdan od autora knjige, doktor Vladimir Davidović.
PERIOD DESPOTOVINE SE NE UKLAPA U KOSOVSKI MIT!?
Doktor Validimir Davidović, govorio je i o kontroverzi da se period despotovine ne proučava dovoljno u istorijskim udžbenicima, ali da je nepravedno zapostavnjen i u modernoj srpskoj istoriografiji i stručnoj publicistici.
- Period despotovine se ne uklapa u Kosovski mit, jer despot Đurađ nije uludo ginuo, već je gradio i čuvao, pa tako i mošti Svetog Luke su 1459. Godine, nakon smrti Đurđeve i pada Smedereva, njegov sin sklanjao prilikom bekstva iz tvrđave, kao najveće blago. Oni nisu spasavali sopstvene živote i blago, već pre svega , svete mošti jednog od četiri jevanđelista. Smederevci bi trebalo da budu ponosni na svoju istoriju, verujte! Živite u carskom gradu, jednom od najvećih i najznačajnijih gradova Evrope sredinom 15. Veka. Tih šest godina , koliko mošti Svetog Luke borave u Smederevu je svetao period srpske istorije, jer predstavlja nastavak srpske države , nemanjićke Srbije, koja raste i razvija se. U ovoj knjizi postoji i prvi pomen pozorišta i pozorišpnih predstava u malom gradu u tvrđavi, što dokazuje Đurđevo vanredno ozbrazovanje i kulturni napredak , koji u Smederevu i Srbiji, ne zaostaje za Evropom! Osim toga, u Smederevu je natavljena i očuvana i srpska crkva i ptarijaršija, jer je smederevski mitropolit, posle pada Pećke patrijaršije, obavljao ulogu patrijarka u jednom periodu. Dakle, u Smederevu je bila i patrijaršija krajem 15. Veka. Ja sam rođen u Smederevu, živim u Beogradu, ali se veoma ponosim svojim rodnim mestom, koje je jedno od najznačajnih, možda i najvažnije mesto srpske istorije , kkulture i državnosti!!- rekao je Vladimir Daovidović, jedan od autora knjige.
SMEDEREVO MORA DA SE ODUŽI SVETOM LUKI !?
Porotojerej-stavrofordr Radomir Milošević govorio je o potrebi da se Smederevo ,,oduži,, Svetom Luki.
- Mi imamo ovaj predivni hram u kojem sada sedimo i promovoišemo knjigu i bolnicu Sveti Luka, ali grad mora pod hitno da jednu ulicu nameni Svetom Luki i jednu školu. Nekada je doduše postojala ulica pored Starog Groblja, ali su joj komunističke vlasti posle Drugog Svetskog rata, promenile ime u Ravni gaj. Grad mora da se oduži svecu, koji je šest godina bio zaštitnika grada i cele srpske države. – rekao je popularni smederevski prota Rade.
Hederi
Prenos moštuju Svetog LUke u Srbiju i Smederevo , 1453. Godine u stvari predstavlja spasavanje moštiju od turske najezde i zato je iizuzetno značajno. Posle Kosovoskog boja, despot Đurađ je nastojao da očuva srpsku državu i crkvu, tako da je čin prenošenja moštiju, utoliko vađan jer predstavlja produženje srpske države i Srpske pravoslavne crkve u najtežim vremenima.
U Smederevu je natavljena i očuvana i srpska crkva i patrijaršija, jer je smederevski mitropolit, posle pada Pećke patrijaršije, obavljao ulogu patrijarka u jednom periodu. Dakle, u Smederevu je bila i patrijaršija krajem 15. Veka
Prenos, ili kako se tada govorio, translacija, moštiju Svetog Luke u Smederevo predstavljao je evropski važan događaj za čitav hrišćanski svet. To vreme bilo je mnogo teže nego danas, a mi smo zbog lične nesavršenosti, skoro zaboravili prenos moštiju Svetog Luke. Dragi moji, Venecija živi na legendi o Svetom Marku, postala je svetski turistički centar. E, isto to je bilo Smederevo tih šest godina.
Živite u carskom gradu, jednom od najvećih i najznačajnijih gradova Evrope sredinom 15. Veka. Tih šest godina , koliko mošti Svetog Luke borave u Smederevu je svetao period srpske istorije, jer predstavlja nastavak srpske države , nemanjićke Srbije, koja raste i razvija se. U ovoj knjizi postoji i prvi pomen pozorišta i pozorišpnih predstava u malom gradu u tvrđavi, što dokazuje Đurđevo vanredno ozbrazovanje i kulturni napredak , koji u Smederevu i Srbiji, ne zaostaje za Evropom!
Komentari (0)
Ne postoji komentar!